14.1.2025  Mariaana Nelimarkka  Kuva: Shutterstock

Ruokakauppa saa neljännen toimijan: Tokmanni liittoutuu Sparin kanssa

Tokmanni on allekirjoittanut lisenssisopimuksen SPAR Internationalin kanssa. Sopimus tuo Spar-kaupat takaisin Suomeen. ”On myös Sparille merkittävää palata Suomeen”, toimitusjohtaja Mika Rautiainen kommentoi.

Lisenssi takaa Tokmannille yksinoikeuden myydä Spar-tuotteita ja käyttää Spar-brändiä Suomessa. Vakiintuneena halpakaupan toimijana Tokmanni hyötyy SPAR Internationalin mittakaavaeduista ja osaamisesta.

Tokmanni muuttaa tuore-elintarvikeliiketoimintansa Spar-brändin ja -konseptin mukaiseksi. Tokmanni panostaa Spar-konseptin kehittämiseen Suomen markkinoille sopivaksi ja tarjoaa asiakkaille laajan valikoiman Spar-tuotteita kaikissa myymälöissään.

Spar hävisi Suomen katukuvasta vuonna 2007, kun Suomen viimeinen Spar-kauppa Kolarissa sulki ovensa. Brändi palaa Suomeen Spar-tuotteiden muodossa heti kun tuoteselosteet saadaan käännettyä suomeksi ja ruotsiksi.

Kesällä 2025 avataan ensimmäinen Spar-brändin mukainen ruokaosasto Tokmanni-myymälässä. Toimitusjohtaja Mika Rautiainen kertoo muutostöiden alkavan huomenna, mutta pitää vielä pimennossa, mihin ensimmäinen Spar-myymälä tulee. Seuraavat brändinmukaiset myymälät avautuvat vuoden loppuun mennessä.

Tavoitteena on, että kaikki Tokmannin nykyiset 20 tuore-elintarvikeosastoa palvelevat asiakkaitaan Spar-konseptin mukaisesti tulevien vuosien aikana.

Spar-logo tulee näkymään jokaisen nykyisen tuore-elintarvikkeita myyvän Tokmanni-myymälän julkisivussa Tokmanni-logon rinnalla.

Tokmanni harkitsee lisäksi uusia myymäläsijainteja ja itsenäisiä, Tokmanni-myymälöistä irrallisia Spar-myymälöitä.

Kuluttajat ovat pitkään toivoneet muutoksia suomalaiseen ruokakauppamarkkinaan: lisää ruokakaupan toimijoita, uuden tyyppisiä kauppoja ja nykyistä laajempia valikoimia  oikeaa hintatasoa unohtamatta. Spar-kumppanuuden myötä Tokmanni tulee tarjoamaan lisää kiinnostavia ja hinta-laatusuhteeltaan erinomaisia elintarvikkeita. Toiveissa on, että uusi toimija lisää tervettä ja kaivattua kilpailua.

Innostava yhteistyö

Tokmanni-konsernin toimitusjohtaja Mika Rautiainen on innostunut kumppanuudesta.

– Kumppanuutemme myötä aiomme muuttaa suomalaisen päivittäistavarakaupan markkinaa seuraavien vuosien aikana. SPAR Internationalin tarjoamien skaalaetujen ja asiantuntemuksen avulla voimme lähteä kasvattamaan päivittäistavaramyyntiämme. Uudet tuotteet ja halvat hinnat lisäävät Tokmannin kilpailukykyä päivittäistavarabisneksessä, Rautiainen toteaa.

Rautiaisella on vahva usko siihen, että Spar-kumppanuuden myötä Tokmanni kehittyy isommaksi tekijäksi suomalaisessa päivittäistavaramarkkinassa.

– Asiakkaan kannalta on hyvä, että vaihtoehdot lisääntyvät, ja kuten meille sopii, halvalla hinnalla. Asiakkaat tulevat hyötymään Tokmannin kasvavasta tuotetarjonnasta ja halvoista hinnoista, Rautiainen sanoo.

Myös SPAR Internationalin toimitusjohtaja Tobias Wasmuht uskoo kumppanusten mahdollisuuksiin kehittää suomalaista päivittäistavarakauppaa.

– Yhteistyömme antaa Tokmannille mahdollisuuden hyödyntää SPAR Internationalin kansainvälistä osaamista ja skaalaetuja. Samalla Tokmanni säilyttää vahvan siteensä paikallisiin suomalaisiin kuluttajiin. Olemme luottavaisia siihen, että Tokmannin vahva ymmärrys suomalaisista markkinoista yhdessä Sparin verkoston vahvuuksien kanssa tarjoaa poikkeuksellista lisäarvoa asiakkaille. Samalla se edistää molempien osapuolten vakaata kasvua, Wasmuht sanoo.

Sparista vahva selkänoja

Rautiainen kuvailee Tokmannin olleen ruokakaupassa haastaja-asemassa. Kyseessä on kuitenkin volyymibisnes, jolla isoilla volyymeillä saa tehokkuutta.

– Historiamme on käyttötavarapuolella. Siellä myynti on hidastunut viime vuosien aikana, sen sijaan päivittäistavarakauppa on selkeästi kasvanut, myös Tokmannilla. Sen osuus on meillä 53,3 prosenttia, ja nyt olemme vahvistamassa kilpailukykyämme juuri päivittäistavaran tuoteryhmissä. 20 ruokakauppaa on liian vähän, tarvitsemme lisää voimaa, jotta voimme tarjota asiakkaille houkuttelevan valikoimaa kilpailukykyiseen hintatasoon. Käyttötavara ja päivittäistavara yhdessä lisäävät asiakasvirtoja ja uskollisuutta, Rautiainen taustoittaa.

Niinpä Tokmanni on seurannut tilannetta ja seulonut mahdollisia yhteistyökandidaatteja useampia vuosia. Sparista löytyi täydellinen kumppani, jolle myös Tokmanni on houkutteleva kumppani.

– Spar on muissa Euroopan maissa paitsi Suomessa ja Ruotsissa. Niinpä Sparille on merkittävää palata Suomen markkinoille, Rautiainen valottaa.

Spar on iso toimija: konsernilla on 14,5 miljoonaa asiakasta päivässä 48 maassa, liki 14 000 myymälässä. Liikevaihto oli vuonna 2023 noin 47 miljardia euroa, ja keskimääräinen kasvuprosentti viiden vuoden aikana on ollut 5 prosenttia. Uusia myymälöitä on perustettu yli tuhat samalla ajanjaksolla, ja Rautiainen lupaa Tokmannin tuovan oman osansa tähän kasvuun.

Tokmanni hyötyy verkoston ostovoimasta ja toimintakonseptista.

– Olemme sen verran pieni toimija, että Sparin ostovoima tulee tukemaan meitä merkittävästi. Pääsemme Sparin liki 50 miljardin euron liikevaihdon ostovoimaan kyytiin! Olemme hyvässä tiimissä. On asiakkaiden etu, mitä suuremmaksi tekijäksi Tokmanni tulee. Spar on meille paras mahdollinen kumppani. Tavoitteenamme on edistää Tokmannin vakaata kasvua ja kehittää suomalaista päivittäistavarakauppaa, Rautiainen summaa.

Hän näkee Tokmannille kasvupotentiaalia pt-markkinassa, jonka vuosittainen kasvu on reilu 5 prosenttia.

– Tokmannin osuus on pysynyt tasaisena viiden vuoden ajan. Meillä on selkeästi mahdollisuus nostaa markkinaosuuttamme kilpailukykyisin ostohinnoin ja parhaalla mahdollisella tietotaidolla. Tulemme tekemään merkittäviä asioita suomalaisessa pt-markkinassa, ja Spar on paras mahdollinen kumppani markkinaosuuden kasvattamiseen.