Täydellistä valoa etsimässä – erikoisvaloilla kasvua myyntiin

Liha ja ruoka 1/2025  Teksti: Niina Jormanainen  Kuvat: Linda Helasmäki

Hyvin suunniteltu valaistus tekee ruokakaupasta houkuttelevamman, nostaa tuotteet esiin ja kasvattaa myyntiä – mutta miten? Kierros kaupassa paljastaa valaistuksen voiman.

Oletko koskaan miettinyt ruokaostoksilla kaupan valaistusta? Minä en ollut, kunnes pääsin valaistusta työkseen miettivien Imoon Finlandin Sami Sintosen ja Jan Poreman kanssa erittäin valaisevalle kierrokselle Mankkaan K-Supermarkettiin.

– Valo näkyy mutta ennen kaikkea se tuntuu. Sillä luodaan tiloihin tunnelmaa. Ruokakaupassa asiakas astuu yleensä ensimmäisenä hedelmäosastolle, joten sen oikeanlainen valaistus on tärkeää, kertoo ruokakauppoja 35 vuotta valaissut Sintonen.

Mankkaan K-Supermarketin valaistus uudistettiin kolmisen vuotta sitten remontin yhteydessä. Hedelmäosastolla on rauhallisen pehmeä yleisvalaistus, ja tuotteita valaistaan erilaisilla spottivaloilla. Esimerkiksi oranssina hehkuvat appelsiinit kylpevät lämpimässä valossa.

– Monessa kaupassa myös yrtti- ja salaattihyllyllä on oma erikoisvalonsa, joka syventää vihreän eri sävyjä. Spottivaloilla tuotteet tulevat kauniisti esiin, kun käytävät jätetään vähän vähemmälle valaisulle. Kontrasti toimii tässäkin. Myös valon suunta on tosi tärkeä. Spottivalo pitää asentaa niin, ettei se häikäise asiakasta ja tuotteen varjo muodostuu tuotteen taakse. Tämä korostaa esillepanon runsautta, Sintonen kertoo.

– Erikoisvaloilla on kaupassa todella iso merkitys tuotteiden esillepanossa, ja niihin kannattaa panostaa. Valo ei tee huonosta tuotteesta hyvää, mutta huono valo saa hyvänkin tuotteen näyttämään surkealta.

Palvelutiskillä jopa neljää valosävyä

Hedelmäosastolta matkamme jatkuu kohti palvelutiskiä. Kaksi vuotta Imoonissa työskennellyt Jan Porema kertoo, että pitkällä palvelutiskillä saattaa olla parhaimmillaan neljää eri valon sävyä. Yksi punaiselle lihalle, toinen siipikarjalle, kolmas kalalle ja neljäs vielä ruokatorin ruoille.

– Punaiselle lihalle sopii valo, josta on leikattu lihaa harmaannuttava sininen valo pois. Hieman punertava valon sävy tuo hienosti lihan oman väriin esiin. Kalatiskillä taas on kylmempi valon sävy, joka korostaa kalan raikkautta ja tekee jääpedille oikeutta, Porema selvittää.

Porema havainnollistaa eroa viemällä naudan sisäfileen molempien tiskien valoihin. Lihatiskin valossa liha näyttää hiukan punaisemmalta, kalatiskillä sen väri on vähän vaaleampi, mutta kumpikaan ei näytä huonolta. Porema kertookin, että valo on myös mielipideasia ja ruokien ominaisuuksia voidaan korostaa eri tavoilla. Osa kaupoista valitseekin lihalle ja kalalle saman punertavan sävyn.

”Valo ei tee huonosta tuotteesta hyvää, mutta huono valo saa hyvänkin tuotteen näyttämään surkealta”

Jos erikoisvalon sävyt ovat lempeitä nyansseja, jotka jakavat mielipiteitä, niin selkeä ero näkyy siinä kohtaa, onko tiskissä käytetty erikoisvaloja vai ei. Tämän on huomannut myös Mankkaan K-Supermarketin kauppias Pekka Iho, joka on ollut Imoonin tekemiin valaisuratkaisuihin todella tyytyväinen. Valoisa palvelutiski erottuu kutsuvana kaupan muuten maltillisessa yleisvalossa ja herättää asiakkaan mielenkiinnon.

– Erikoisvaloilla on kaupassa todella iso merkitys tuotteiden esillepanossa, ja niihin kannattaa panostaa. Valo ei tee huonosta tuotteesta hyvää, mutta huono valo saa hyvänkin tuotteen näyttämään surkealta. Minusta pelkillä perusvaloilla tilanne on vähän sama kuin joku sammuttaisi valot kokonaan, kauppias summaa.

Valoisa palvelutiski erottuu kutsuvana kaupan muuten maltillisessa yleisvalossa ja herättää asiakkaan mielenkiinnon. Vasemmalla Imoon Finlandin Jan Porema ja Sami Sintonen. Oikealla Mankkaan K-Supermarketin kauppias Pekka Iho.

Hyvä valaistus näkyy myynnissä

Hyvällä valaistuksella on monia myönteisiä vaikutuksia niin työntekijöiden hyvinvointiin kuin kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Porema kertoo, että on tutkittu, että ihmiset viihtyvät miellyttävästi valaistuissa tiloissa pidempään, mikä kaupassa tarkoittaa helposti lisää myyntiä. Asiakkaat ostavat silmillään ja hyvällä valaistuksella myyntiä voidaan varovaistenkin arvioiden mukaan nostaa 5 prosenttia. Joissakin kansainvälisissä tutkimuksissa luvut ovat Poreman mukaan vielä selvästi korkeampia, jolloin puhutaan jopa kymmenistä prosenteista.

Hyvällä valaistuksella on monia myönteisiä vaikutuksia niin työntekijöiden hyvinvointiin kuin kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Porema kertoo, että on tutkittu, että ihmiset viihtyvät miellyttävästi valaistuissa tiloissa pidempään, mikä kaupassa tarkoittaa helposti lisää myyntiä.

Nyt kun kauppaa katsoo yhdessä kahden valaisijan kanssa, niin mahdollisen lisämyynnin kyllä ymmärtää. Kun vertaa kaupan perusvaloilla valaistua käytävää tuotehyllyineen erikoisvaloilla valaistuun käytävään, niin ero on huima. Ilman spottivaloja käytävä näyttää suorastaan pimeältä eivätkä hyllyn tuotteet tule niin kivasti esiin.

– Juuri remontoituun Kampin K-Supermarkettiin asennamme alkuvuodesta jokaiselle käytävälle valot. Siellä kannattaa käydä katsomassa, mitä käytävävalaistus spoteilla parhaimmillaan on, Sintonen vinkkaa kiinnostuneille.

Ruokakaupat edelläkävijöitä valaistusasioissa

Sintonen kertoo, että ruokakaupat ovat olleet valaistuasioissa edelläkävijöitä jo loisteputkiajoista asti. Mies tietää, mistä puhuu, sillä hän on seurannut alaa aitiopaikalta jo kolme vuosikymmentä, ja suurin osa hänen asiakkaistaan löytyy päivittäistavarakaupoista.

– Valot ovat muuttuneet vuosien aikana paljon. Kun aloitin, tarjolla oli paria erisävyistä loisteputkea. Nyt kaikki valot ovat ledejä, joiden käyttöikä on helposti 7–10 vuotta, ja meillä on tarjota asiakkaalle 15 eri valon sävyä. Erikoisvalopuolelle ei ole oikein kouluja, vaan asiat on opittava ja nähtävä itse töitä tekemällä. Itselleni Veljeni perustama Imoon Finland on ollut hyvä oppikoulu.

Jos Sintonen on pitkän linjan valaisija, niin Porema on alalla suhteellisen uusi tulokas.

– Kun etsin pari vuotta sitten myyntitöitä, sain paikan Imoonilta. Tiesin siinä vaiheessa valaistuksesta suunnilleen sen, että valot voidaan laittaa päälle ja sammuttaa. Kahdessa vuodessa olen oppinut valtavasti ja nykyään suhtaudun alaan intohimoisesti. Minulla on ollut myös kunnia päästä kouluttamaan valaistusta muille, Porema kertoo.

Poreman intohimo välittyy päivittäin suurelle joukolle ihmisiä, sillä mies tuo alaa aktiivisesti näkyväksi LinkedInissä. Hänellä on siellä yli 10 000 kontaktia, ja parhaimmillaan hänen postauksensa tavoittavat yli 80 000 ihmistä. LinkedInin kautta tuli myös Poreman tähänastisen uran mieleenpainuvin työkeikka.

– Eniten tällä alalla viehättää elämyksellisyys. Nautin, kun saan tehdä tiloja, jotka ovat miellyttäviä mutta myös mielenkiintoisia. Ikimuistoisin kohde tähänastisella urallani on ollut Stockmannin joulupuodin valaistus. Se oli iso ja kaikkien tuntema kohde, joten sen tekeminen tuntui hienolta.