Hyvä Liha ja ruoka -lehden lukija!
Millainen ammattilehti olemme? Mistä toivoisit lisää juttuja? Millainen lukija olet?
Muun muassa näitä kysymme lyhyessä lukijakyselyssä (vastaaminen menee vain pari minuuttia), jonka tulosten pohjalta kehitämme sisältöämme lukijoidemme toiveiden mukaiseksi. Sekä ruusut, risut että kehittämisideat otetaan kiitollisina vastaan.
Kiitos kaikille kyselyyn jo vastanneille ja vielä sitä miettiville. Huom! Toivomme, että vastauksia tulisi niin lehden tilaajilta kuin juttuja satunnaisesti verkon kautta lukevilta.
Ajankohtaista
Tiedote, 16.10 / Mari Hannuksela
Yritysjärjestely lihateollisuudessa
Landeli Group kasvaa
Lihatukku Jouni Partanen Oy, Pajuniemi ja Maalaistuote Vataja ovat nyt Landeli Group Oy. Yritysjärjestelyllä haetaan synergiaetuja, uudenlaista imagoa ja entistä vahvempia tuotteita loppukuluttajien ruokailutilanteisiin.
Suomeen on syntynyt uusi, voimakas liha- ja lihavalmistekonserni. GSS-Export Oy hankkinut Maalaistuote Vataja Oy:n vuonna 2011. Yritysostot jatkuivat Pajuniemi Oy:n ostolla 2016, ja viimeisimpänä GSS-Export osti Lihatukku Jouni Partanen Oy:n kuluvan vuoden toukokuussa.
– Lokakuun alussa julkistettiin järjestely, jonka lopputuloksena GSS-Exportin nimi muuttui Landeli Group Oy:ksi. Pajuniemi ja Lihatukku Jouni Partanen Oy fuusioitiin Landeli Group Oy:n. Maalaistuote Vataja Oy jatkaa Landelin itsenäisenä tytäryhtiönä. Landeli Group Oy:n toimitusjohtajana toimii Sergei Medvedev, ja lihadivisioonan johtajana Juha Ruohola. Maalaistuote Vatajan toimitusjohtajana jatkaa Timo Mustaniemi.
Kohti uudenlaista synergiaa
Miksi fuusio tehtiin? Juha Ruohola vastaa, että ilman muuta omistajat hakevat synergiaetuja.
– Landelin tuotanto säilyy Liedossa (tuoreliha) ja Vatajan Kankaanpäässä (lihajalosteet). Synergiaetuja haetaan kaikilla liiketoiminnan osa-alueilla. Samalla lähdemme tutkimaan kaikkien liiketoimintojen kasvattamista.
Tarkoitus on rakentaa aito, kasvava ruokatalo. Landeli on jo nyt kooltaan 10 suurimman joukossa Suomessa; fuusioituneiden yritysten yhteenlaskettu liikevaihto on noin 30 miljoonaa euroa vuodessa.
Pystymme kasvamaan ilman laajennusinvestointeja, Liedon kiinteistö on lähes uusi / erittäin moderni ja logistisesti erinomaisella paikalla Turun kehätien varrella”, sanoo Juha Ruohola
Nimi Landeli valittiin kuvaamaan toiminnan tärkeitä lähtökohtia; maaseutua ja herkullisuutta. Nimi sopii myös kansainväliseen käyttöön.
Juha Ruohola kertoo, että kansainvälistyminen on vielä aivan alkuvaiheessa. Nykyisin vientiä on ainoastaan Viroon.
– Landeli-brändi kuitenkin kuvaa, mitä teemme ja mitä haluamme tehdä jatkossa yhä vahvemmin. Landeli on ruokatalo, jonka kasvu nojaa siihen, että se on aito, alkuperäisiä valmistusmenetelmiä ja reseptejä tähän päivään yhdistelevä ruokatalo.
Tutut brändit säilyvät
Landeli Groupin kotipaikaksi on rekisteröity Helsinki, mutta tuotteet valmistetaan muualla Suomessa.
– Kaupan keskusliikkeet ja tärkeimmät ammattikeittiöasiakkaat ovat täällä. Vientiäkin on kätevintä hoitaa Helsingistä käsin, perustelee Juha Ruohola, joka kuitenkin viettää suurimman jatkossakin ison osan työajastaan Liedossa.
Mitä fuusio tarkoittaa asiakkaan kannalta?
– Tutut brändit ja laadukkaat tuotteet säilyvät, ja henkilökunta jatkaa, osa joiltakin osin uusissa tehtävissä. Palvelemme jatkossakin Partasen asiakkaita tuttuun tapaan turkulaisittain, kuten myös Vatajan asiakkaita valtakunnallisesti.
Vataja on ollut jo pitkään valtakunnallinen brändi. Nyt fuusion myötä myös Partasen ja Pajuniemen brändiä tehdään tutuksi entistä laajemmin.