Juhannus on lihafirmojen toinen joulu – grillissä käristyy useimmiten tavallinen grillimakkara, grilliliha ja burgerit

  • S-ryhmän kaupoista haetaan juhannukseksi noin miljoona kiloa grillattavaa. Lihatuotteiden osalta juhannusviikolla innostutaan ostamaan tavallista enemmän grillimakkaroita ja bratwursteja sekä naudan ja porsaan grillilihoja: näiden volyymi lähes kaksinkertaistuu. (Lähde: S-ryhmän tiedote)
  • K-ryhmän kyselytutkimuksen mukaan jopa 92 % suomalaisista syö kesäisin makkaraa. Suosituin tapa grillimakkaran nauttimiseen on hyvinkin perinteinen: maustamaton versio miedolla sinapilla. Kesäkuukausien myynti kattaa vuoden grillimakkaramyynnistä tavanomaisesti lähes puolet. Jo useamman vuoden on ollut havaittavissa trendi, jossa grillimakkaroiden kysyntä on siirtynyt yleisen luokan makkaroista kohti lihaisampia A-luokan makkaroita ja erilaisia erikoismakkaroita, kuten raakamakkaroita ja maustettuja makkaroita. Tänä vuonna kysyntä on kuitenkin siirtynyt jälleen vahvemmin yleisen luokan makkaroihin.  (Lähde: K-ryhmän tiedote)
  • LIDLissä kesän trendeiksi nimetään helppous, hyvinvointi ja hintatietoisuus. Lidlissä erityisen suosituiksi grilliherkuiksi ovat nousseet smash burgerit, joissa pihvi litistetään ohueksi vasta grillissä tai kuumalla pannulla. Grillimakkaroissa perinteiset ja juustomakkarat pitävät kiinni suosiostaan. Myös kiinnostus kasvipohjaisia vaihtoehtoja kohtaan kasvaa jatkuvasti. (Lähde: LIDLin tiedote)

Lue myös: Juhannuksena grillin mustaamakkaraa?