Tapola on nuorekas seiskakymppinen

Liha ja ruoka 4 / 2023, Teksti ja kuvat: Niina Jormanainen

Tapola juhlii tänä vuonna 70-vuotissynttäreitä. Lihanjalostamon kypsästä iästä huolimatta meno Tapolassa on nuorekasta, kun suvun neljäs sukupolvi on ottanut ohjat käsiinsä ja johtaa perheyritystä nykyajan vaatimalla tavalla mutta kuitenkin perinteitä kunnioittaen.

Hyviä uutisia kaikille mustanmakkaran ystäville! Tapolan lippulaivalla mustallamakkaralla menee hyvin. Sen myynnissä on kasvua, ja koska myös Tampereella eletään voimakkaan kasvun aikoja, uusia mustanmakkaran syöjiä syntyy koko ajan. Kaupungin perinneruokaan lapset tutustuvat jo koulussa, sillä Tapolalta menee säännöllisesti seudun kouluihin makkaraa.

– Monelle Tampere on yhtä kuin mustamakkara ja mustamakkara yhtä kuin Tapola, sanoo Tapolan tuotantojohtaja Linda Heinonen, perheyrityksen jatkaja neljännessä polvessa.

Tuotantojohtaja Linda Heinosen tiimi vastaa tuotteiden kehityksestä. Erikoismakkarat ovat Tapolan bravuuri, ja niistä Lindan oma kesäsuosikki on Tapolan mausteinen Mango-Chipotle -makkara. Tapolassa toivotaan, että makkara pääsisi pian valtakunnalliseen ketjuvalikoimaan.

Mustanmakkaran merkitys on siis kiistatta merkittävä Tapolalle, ja sen historia kulkee käsikädessä yrityksen historian kanssa.

– Tapolan perustajat, isoisoisäni Kalle Tapola ja hänen veljensä Jaakko Tapola saivat tuliaisiksi eräältä kauppahallin lihakauppiaalta puolen litran viinapullon, kuten tapana tuohon aikaan usein oli. Juomaa nauttiessaan veljekset innostuivat pohtimaan yrityksensä kehittämistä sekä tulevia suuntaviivoja ja näin syntyi ajatus ryhtyä valmistamaan mustaamakkaraa heidän äitinsä Mathildan reseptillä, kertoo Tapolan toimitusjohtaja Kristian Tapola.

Ja niin Tapolasta tuli ensimmäinen lihanjalostamo, joka alkoi tehdä mustaamakkaraa teollisessa mittakaavassa. Makkaran brändäys pääsi kunnolla käyntiin, kun Kyllikki Tapola (os. Marjamäki) alkoi myydä mustaamakkaraa Laukontorilla. Myöhemmin Kyllikki osti koko yrityksen itselleen, jolloin firma alkoi toden teolla kasvaa ja kehittyä.

Nuorta energiaa

Toki Tapola on paljon muutakin kuin mustanmakkaran kehto. Yrityksen noin 5500 neliön tuotantotiloissa tehdään tällä hetkellä noin sataa makkara- ja ruokatuotetta. Tapolan kotiruokavalikoimaan on viime aikoina panostettu, ja yrityksen kuivaliha on myynyt hyvin. Tapola tunnetaan myös Tampereen seudulla Tapparan sponsorina, ja Tapolalla on Kristianin sanoin ollut kunnia valmistaa Tapparalle jo muutaman vuoden ajan virallinen mestaruusmakkara. Tapolan tulevaisuus näyttää siis vallan valoisalta.

– Tapolassa viime vuodet ovat olleet nousujohteisia, vaikka korona, raaka-aineiden hinnannousu ja energiakriisi ovat kyllä yrittäneet kampittaa moneen kertaan. Toki jos peilataan toimintaa yrityksen kultavuosiin 90-luvun lopulle, niin sinne on vielä matkaa, Kristian ja Linda pohtivat.

Tapola on aina ollut merkittävä työllistäjä Tampereen alueella, ja parhaimmillaan yrityksessä työskenteli toista sataa ihmistä. Nyt työntekijöitä on noin 70, joukossa kolme Tapolan suvun jäsentä: Kristianin ja Lindan lisäksi Kristianin sisko Crista Tapola.

– Meille kaikille on kunnia-asia päästä jatkamaan isovanhempiemme ja vanhempiemme työtä. Tapolassa on nyt mielestäni koossa oikea dream team, ja meillä on kasa kunnianhimoisia tavoitteita tulevaisuudelle, Kristian sanoo.

Kunnianhimo näkyy muun muassa lukuisissa kehittämisprojekteissa, ja käynnissä on lukuisia tuotantoon, työturvallisuuteen, perehdyttämiseen, järjestelmiin ja kone- sekä laiteinvestointeihin liittyviä hankkeita.

– Moni kehittämisprojekti liittyy ihan arkisiin juttuihin, kuten siihen että pidetään vaikka kehityskeskustelut vähän paremmin. Eihän näissä koskaan voi olla valmis, vaan aina voi tehdä paremmin, Kristian miettii.

Kristianin kesäsuosikki on Sweet Hot Dog -nakki, joka poikkeaa valtavirrasta hieman makealla maullaan. Kun hodariin lisää kurkkusalaatin, paahdetun sipun, ketsupin ja sinapin, niin siitä ei Kristianin mukaan kesäruoka parane.

Artesaanituotteissa maistuu laatu

Viime vuonna 10,7 miljoonaa vaihtaneen Tapolan kulmakivi ovat laadukkaat tuotteet, ja yritys on voittanut vuosikymmenten aikana 16 kultamitalia kansainvälisissä laatukilpailuissa. Nykyään laadusta todistaa myös elintarviketurvallisuuden hallintajärjestelmän sertifikaatti FSSC 22 000.

– Laatu on se, millä tämänkokoinen perheyritys voi kilpailla suurten kanssa. Kaupoilta toivoisi kyllä meille pienemmille yrityksille lisää mahdollisuuksia saada tuotteita valikoimiin. Olisi kiva, jos uusien erinomaisten tuotteiden potentiaali huomattaisiin siellä kaupan päässä, ja niille annettaisiin mahdollisuus ja aikaa tulla tutuiksi kuluttajille. Pieni kun ei voi käyttää satoja tuhansia tai miljoonia tuotteiden markkinointiin, vaan kaupan hyllypaikan merkitys korostuu, Kristian pohtii.

Milloin alkaa mustanmakkaran maailmanvalloitus?

Tulevaisuudessa Tapolassa halutaan panostaa vielä enemmän tehtaan yhteydessä toimivaan legendaariseen Mustamakkarabaariin ja Laukon- ja Tammelantorin toripisteisiin.

– Kaikki edellä mainitut myyntipisteet siirtyivät viime vuonna ulkopuolisilta yrittäjiltä takaisin Tapolan omistukseen, ja meillä on tahtoa kehittää ylipäänsä myyntipistetoimintaa. Tähän tahtotilaan liittyy myös Abu Fuadin kanssa yhteistyössä avattu kebabravintola Pirkkalan Prismassa. Ravintola on lähtenyt hyvin käyntiin, ja jos sen toiminta jatkuu jatkossakin hyvänä, niin tarkoitus on avata lisää kebabravintoloita muuallekin Suomeen, Kristian paljastaa.

Toinen tärkeä tulevaisuuden haave liittyy mustaanmakkaraan.

– On mieletöntä, miten vahvan brändin isovanhempamme ja vanhempamme ovat saaneet tehtyä mustastamakkarasta. Olisi hienoa, jos saisimme vietyä mustaamakkaraa ulkomaillekin tulevaisuudessa. Monissa maissa syödään verimakkaraa, vaikka makkaroissa on tietysti eroavaisuuksia maittain. Mustamakkarabaarissa olemme saaneet ulkomaalaisilta kehuja meidän tekemästämme mustastamakkarasta. Pitäisi löytää aluksi jokin vähän kevyempi väylä maailmanvalloitukseen ja katsoa, miten vienti lähtee vetämään, Kristian ja Linda pohtivat.

Tapola on tunnettu pitkistä työuristaan. Toimitusjohtaja Kristian Tapola kiittääkin niin Tapolan nykyisiä kuin entisiäkin työntekijöitä heidän rautaisesta ammattitaidostaan, jota ilman Tapola ei olisi pärjännyt vuodesta toiseen ja saavuttanut kunnioitettavaa 70 vuoden ikää.

Liha ja ruoka -lehti onnittelee nuorekasta 70-vuotiasta ja toivoo onnea ja menestystä niin maailman kuin yhä useampien hyllypaikkojen valloitukseen kotimaassa.