Liha ja ruoka 1/2025 Teksti: Jorma Mattila Maximilian Tönniesin kuva yllä: Vanessa Haselbach
Saksan suurin liha-alan yritys Tönnies vaihtoi vuoden 2025 alusta uudeksi nimekseen Premium Food Group (PFG). Jättiyhtiö kertoo nimenvaihdoksella myös muuttuneesta strategiastaan. Sukupolvenvaihdoksen kokenut johto uudistaa konsernin puhtaasta lihayrityksestä laajapohjaiseksi elintarvikejalostajaksi.
Toki myös Premium Food Groupin liiketoiminnan pääpaino pysyy liha- ja makkaratuotteissa, mutta yhä merkittävämpi osa liikevaihdosta on jo pitkään tullut monipuolisesta valikoimasta elintarvikkeita, niiden logistiikkapalveluista ja jopa lääkkeiden raaka-aineista.
Uutena kansainvälistymisen virstanpylväänä yksi Euroopan suurimmista lihakonserneista on käynnistänyt uuden tuotantolaitoksen Kiinassa. Kiinnostaviin käänteisiin lukeutuu myös perinnevahvan lihamestarin päätös kaksinkertaistaa investointinsa vaihtoehtoisiin proteiineihin.
Tönniesin maineikkaan perheen väkeä ei ole lehdistön pakeilla usein nähty. Nyt konsernin uusi keulahahmo ja osakas Maximilian Tönnies (34 v) selvittää Liha ja ruoka -lehdelle myöntämässään poikkeuksellisessa haastattelussa elintarvikealan visioitaan.
Isäsi Clemens Tönnies (68 v) on tunnettu liha- ja makkarateollisuuden persoonallisuus kaikkialla Euroopassa. Millaisen uuden yrityskulttuurin sinä, Maximilian Tönnies, olet tuomassa 21 000 työntekijän suuryrityksen liiketoimintastrategiaan?
Isäni ja minä johdamme yritystä käsi kädessä ja täydennämme toisiamme erinomaisesti. Olemme hieman jakaneet liiketoiminta-alueita. Haluan käyttää yhdessä vietetyn ajan oppiakseni häneltä. Yrityksellemme ja toimialallemme on aina ollut ominaista muutos.
Suurin muutos on varmasti ollut yrityksemme muuttuminen viime vuosina puhtaasta lihantuottajasta laajapohjaiseksi elintarvikejalostajaksi.

Suurin muutos on varmasti ollut yrityksemme muuttuminen viime vuosina puhtaasta lihantuottajasta laajapohjaiseksi elintarviketuottajaksi, sanoo isänsä jälkeen vetovastuun Saksan suurimmasta liha- ja elintarvikeyrityksestä ottanut Maximilian Tönnies.
Kuva: Vanessa Haselbach, dfv Communications
Mitä tulevaisuus tuo tullessaan Saksalle liha- ja makkaramaana?
Tuskin missään muussa maassa on yhtä monipuolinen liha- ja makkarakulttuuri kuin Saksassa. Markkinajohtajana tavoitteenamme on varmistaa, että Saksa edustaa jatkossakin maailmanlaajuisesti korkealaatuisia tuotteita ja eläinten hyvinvointia.
Useita vuosia sitten kehitimme yhdessä vähittäiskaupan kanssa eläinten hyvinvointia koskevan aloitteen. Nykyään yrityksemme on markkinajohtaja luomulihan alalla sekä korkeammissa eläinten tuotantoluokissa 3 ja 4.
Johtavat tiedemiehet ennustavat, että lihan kysyntä kasvaa merkittävästi maailmanlaajuisesti tulevina vuosina. Saksalla, joka on kestävän liha- ja makkaratuotannon suosikkialuetta, tulee olemaan tärkeä rooli tämän kysynnän tyydyttämisessä. Tämä johtuu siitä, että saksalaiset viljelijät ja siankasvattajat ovat ilmastoasioissa maailmanmestareita ja varmistavat eläinten hyvinvoinnin korkeimman tason. Haluamme jatkossakin edistää tätä, ja siksi maksamme myös saparopalkkiota.
Saparopalkkio
PFG ilmoitti maksavansa tammikuusta 2025 lähtien siankastattajille kymmenen euron palkkion eläintä kohden, jos ne tuodaan teurastamoon ehjän saparon kanssa. PFG ottaa palkkion käyttöön aluksi vain eläimille, joita pidetään pitopaikkatyypissä kolme.
Olemme myös kehittäneet Climate Platform Meat -ohjelman. Viljelijät voivat syöttää tilansa tiedot sen muistiin. Sen jälkeen he saavat tieteellisesti lasketun CO2-jalanjäljen ja sille arvioidut parannusmahdollisuudet.

Sianlihantuotantoa Premium Food Groupin Rheda-Wiedenbrückin tuotantolaitoksilla Nordrhein-Westfalenissa. Kuva: Premium Food Group
Premium Food Group on myös vahvasti mukana vegaanisten elintarvikkeiden ja vaihtoehtoisten proteiinien tuotannossa. Kuinka paljon investoitte elintarvikkeisiin, jotka eivät ole peräisin eläinten lihasta?
Toimimme laajalla pohjalla. Yritysryhmämme on kehittynyt puhtaasta teurastus- ja leikkaustoiminnasta innovatiiviseksi elintarvikkeiden tuottajaksi. Tuotamme liha- ja makkaratuotteita, kasvisruokatuotteita, valmisruokia, rehuja, kastikkeita, keittoja sekä useita oheistuotteita, kuten proteiineja, rasvoja ja jauhoja.
Konsernimme toimittaa myös raaka-aineita lääketeollisuuden ja biopolttoaineiden tarpeisiin. Meillä on käytössä omat kylmävarastot ja konserniin kuuluu muun muassa tuorelogistiikkayritys. Olemme investoineet moniin muihinkin arvoketjun osa-alueisiin.
Tämän seurauksena holdingyhtiö on vuodesta 2025 lähtien toiminut Premium Food Groupina eikä enää Tönnies Groupina. Koko Saksan lihamarkkinoiden arvo on noin 50 miljardia euroa, kun taas kasvispohjaisten markkinoiden arvo on noin miljardi euroa. Me investoimme molemmille markkinoille!
”Koko Saksan lihamarkkinoiden arvo on noin 50 miljardia euroa, kun taas kasvispohjaisten markkinoiden arvo on noin miljardi euroa. Me investoimme molemmille markkinoille!”
Olette investoineet startup-yritykseen, joka tuottaa proteiineja japanilaisesta sienestä. Voitteko kertoa meille hieman lisää tästä innovaatiosta?
Tytäryhtiömme Zur Mühlen Group on lähtenyt sijoittajaksi startup-yritys Noshiin, aivan totta. Berliiniläinen yritys sopii täydellisesti vaihtoehtoisen proteiinistrategiamme osaksi. Tuotevalikoima, jossa Noshin proteiineja voidaan jalostaa, ulottuu vaihtoehtoisista liha- ja kalatuotteista kastikkeisiin, pestoihin, makeisiin, jäätelöön ja eläinravintoon. Se on myös sopiva sakeuttamisaineen korvike.
Noshin tuote perustuu koji-sieneen (Aspergillus oryzae), jonka Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen (EFSA) on hyväksynyt elintarvikkeeksi ja jota usein kutsutaan ”ihmesieneksi”. Nosh hyödyntää sienen voimaa luodakseen ravintotuotteita, joiden ainesosa-
luettelo on lyhyt ja jotka maistuvat hyvältä, käyttämällä erityisesti kehitettyä fermentointi- ja jälkikäsittelyprosessia. Käymisprosessissa saatu sienirihmasto on koostumukseltaan ja väriltään ihanteellinen proteiinin lähde, jota voidaan käyttää muun muassa korkealaatuisena ja lisäaineettomana lihavaihtoehtona.

Kojilla on hyvin pitkä, kuitumainen rakenne. Periaatteessa sienellä ei ole lainkaan sivumakua, ei katkeraa tai hapanta. Kuva: Nosh.bio GmbH
Onko Premium Food Groupin, megaluokan elintarvikevalmistajan pysyvä kehityssuuntaus panostaa kasvipohjaisiin ja lihattomiin proteiineihin?
Kuluttajien tasapainoinen ruokavalio on meille tärkeää. Siihen kuuluu tietenkin myös korkealaatuisten lihatuotteiden vastuullinen kulutus tärkeänä ravintoaineiden lähteenä. Laajalla tuotevalikoimallamme, johon kuuluu sekä eläin- että kasviperäisiä tuotteita, korostamme sitoutumistamme tasapainoisen ruokavalion tukemiseen.
Kasvissektorin nopeat kasvuluvut ovat tasoittuneet. Asiantuntijat ennakoivat myös eläinperäisten proteiinien kysynnän kasvavan voimakkaasti maailmanlaajuisesti. Meillä on hyvät asemat molemmilla aloilla.
Saksan lihamarkkinoiden volyymi on noin 50 miljardia euroa. Kuinka suuret vaihtoehtoisten proteiinien markkinat tulevat olemaan Premium Food Groupille – miljoonia vai jo miljardeja?
Yhtiömme kasvipohjaisten vaihtoehtojen liiketoiminta on korkeassa kaksinumeroisessa miljoonaluokassa.
Tämän haastattelun ulkopuolella PFG on tiedottanut aikeistaan yli kaksinkertaistaa vegaanisten lihankorvikkeiden liikevaihto nykyisestä 60 miljoonasta eurosta aina 125 miljoonaan euroon vuoteen 2026 mennessä. Lihavaihtoehtojen liiketoiminnan arvoksi arvioitiin viime vuonna Saksassa noin 750 miljoonaa euroa. Kaupan jarruna on toiminut muun muassa eräiden halpamyymälöiden haluttomuus hintasyistä ottaa valikoimiinsa korvaavia lihavalmisteita.
Premium Food Group on Saksan suurin liha-alan yritys. Mitkä ovat kansainväliset laajentumissuunnitelmanne?
Saksa on ja pysyy koti- ja ydinmarkkinanamme – siksi haluamme edelleen vahvistaa nautaosaamistamme ostamalla useita hollantilaisen Vion Food Goupin toimipaikkoja Saksassa. Haluamme olla jatkossakin luotettava kumppani yhtäältä maanviljelijöille ja toisaalta asiakkaille. Pidämme kuitenkin aina silmämme auki strategisesti järkevien mahdollisuuksien varalta ja tarkastelemme kasvupotentiaalia kansainvälisellä areenalla. Kahden viime vuoden aikana olemme esimerkiksi avanneet toimipaikan Italiaan ja Kiinaan.
Premium Food Group avasi lokakuussa 2024 ensimmäisen tuotantolaitoksensa Euroopan ulkopuolella. Lihakonserni on rakentanut Kiinan Sichuanin alueelle tehtaan yhdessä kiinalaisen kumppanin kanssa. Tämä on jotain aivan uutta ja erittäin mielenkiintoista! Kiina tarvitsee edelleen yli miljoona tonnia tuontisianlihaa vuodessa.
Yhdessä kiinalaisen Dekon Groupin kanssa olemme rakentaneet Kiinaan täysin uuden tehtaan vain yhdessä vuodessa. Eurooppalaisten tuotantostandardien mukaan rakennettu laitos aloittaa aluksi noin 5 000 sian teurastuksella päivässä. Tämän yhteisyrityksen tarkoituksena on kattaa sianlihan kysyntää Kiinan markkinoilla. Sichuanin alue on 485 000 neliökilometrin pinta-alallaan ja 88 miljoonalla asukkaallaan Kiinan kolmanneksi suurin maakunta.

Premium Food Group avasi lokakuussa 2024 ensimmäisen tuotantolaitoksensa Euroopan ulkopuolella, Kiinassa. Kuva: Premium Food Group
Onko tämä nyt esimerkki koko EU:n lihateollisuudelle Euroopassa – entinen vientibisnes Kiinaan muuttuukin tulevaisuudessa nyt liiketoiminnaksi paikallisten teurastamojen ja tehtaiden kautta?
Ei! Keskitymme edelleen vientimarkkinoiden avaamiseen. Loppujen lopuksi paikallinen toimipaikka ei ratkaise sitä ongelmaa, että sikojen osia, kuten jalkoja, sorkkia ja saparoita, ei kuluteta Saksassa. Mutta: Kiinan väestön keskuudessa proteiinilähteiden kysyntä on kuitenkin valtava. Tulevaisuudessa meidän uusi tehtaamme auttaa osaltaan toimittamaan 1,4 miljardille kiinalaiselle korkealaatuisia ja eurooppalaisten standardien mukaisia elintarvikkeita. Lisäksi maa on jatkossakin riippuvainen tuonnista – ja sitä varten tarvitsemme avoimia vientimahdollisuuksia Saksasta.
Missä näette lihan, lihajalosteiden ja vaihtoehtoisten proteiinituotteiden parhaat kasvumahdollisuudet maailmanlaajuisesti?
Euroopan ulkopuolella asiantuntijat ennustavat kasvavia lihamarkkinoita. Afrikan kaltaisilla alueilla yli 30 prosenttia. Myös Saksassa kulutus kasvaa tällä hetkellä hieman. Liittovaltion elintarvikeministeriön viimeisimpien lukujen mukaan nuorempi sukupolvi ottaa lautaselleen taas useammin maukkaita leikkeitä, fileitä ja jauhelihaa.
Erityisesti Saksan ilmastoystävällisen lihantuotannon osalta velvollisuutemme on varmistaa, että maailman väestö saa lihaa. Yrityksemme noudattaa kestävää tuotantotapaa.
Maailmanlaajuisesti tunnustettu Science Based Targets Initiative (SBTi) on virallisesti vahvistanut Premium Food Groupin (PFG) ilmastotavoitteet vähentää kasvihuonekaasupäästöjä vuoteen 2030 mennessä. Olemme sitoutuneet vähentämään sekä suoria että epäsuoria metaani-, dityppioksidi- ja hiilidioksidipäästöjä vuoteen 2030 mennessä tieteellisin mittapuin ja Pariisin ilmastosopimuksen mukaisesti.
Suomen elintarviketeollisuudella ei ole enää pääsyä Venäjän markkinoille. Mitkä ovat suomalaisen tai skandinaavisen lihateollisuuden mahdollisuudet laajentua Euroopan markkinoille tai maailmanlaajuisesti?
En usko, että meidän tehtävämme on antaa neuvoja Skandinavian lihateollisuudelle. On kuitenkin aina tärkeää pitää silmällä kokonaismarkkinoita ja nähdä, missä maissa vallitsee tarjonnan vajausta leikkeleiden osalta.