Liha ja ruoka 6/2023 Teksti: Mari Hannuksela Kuva: Juho Salama
Oululainen perheyhtiö Kotivara täytti elokuun lopulla 80 vuotta. Nykyisin meetvurstien moniosaajana tunnetun yrityksen tuotteet ovat saatavilla lähes kaikissa Suomen ja Ruotsin ruokakaupoissa. Makuvara-valmisruokatuotteet lanseerattiin sopivasti syntymäpäivien kynnyksellä.
Kotivara Oy taitaa olla liikevaihtoon suhteutettuna Suomen tämän hetken menestyksekkäin lihatuotteiden vientiyritys. Vajaan 20 miljoonan euron liikevaihdosta menee vientiin noin 20 prosenttia. Orvolan perheen omistama Kotivara on kestomakkara-tuoteryhmässä Ruotsin kolmosena.
Miten moinen menestystarina on syntynyt? Toimitusjohtaja Janne Piikivi ja Scandinavian myynnistä vastaava myyntipäällikkö Juha Räätäri kertovat, että vienti alkoi EU-jäsenyyden myötä melko luontevasti.
– Täältä Oulusta on melko lyhyt matka Tornio-Haaparannan kaksoiskaupunkiin. Ruotsalaiset tulivat Suomeen lihaostoksille, ja sen myötä aloimme tarjota tuotteita myös Haaparannan seudun myymälöihin. Siitä se sitten laajeni vähitellen koko Ruotsiin ja myös Tanskaan.
Kaikki vientiinkin menevät tuotteet tehdään Suomessa, suomalaisesta ja markkinatilanteen mukaan osittain myös tuontilihasta. Vientimenestys auttaa työllistämään. Nykyisin Kotivaralla on noin 40 työntekijää.
Vientiin meneviä pakkauksia ja myös toimintatapoja on vuosien mittaan muokattu Skandinavian markkinaan sopiviksi.
– Nykyisin osa Ruotsin ja Tanskan myyntiorganisaation väestä on paikallisia. Olemme huomanneet, että tämä on hyvä combo, Räätäri ja Piikivi kertovat.
Uusi tytäryhtiö Makuvara
Kotivara-yhtiöiden hallituksen puheenjohtaja Nina Orvola painottaa, että yritystoiminnassa on osattava jatkuvasti kehittää ja uudistua.
– Meetvurstit ja muut lihavalmisteet ovat jatkossakin tärkeä osa toimintaa. Nyt olemme lisäksi investoineet kasvipohjaisiin valmisruokiin ja välipalatuotteisiin tytäryhtiö Makuvara Oy:n kautta. Uudessa laitoksessa voidaan tarjota myös sopimusvalmistusta muille alan toimijoille.
Nina Orvolan mukaan Makuvaran oman Maqu-brandin tuotteet on suunnattu terveys- ja ravitsemustietoisille kuluttajille. Maqu-tuotteita on lanseerattu tämän vuoden aikana Oulun seudulta alkaen, ensimmäisenä lusikoitavat Maqu-välipalat ja sen jälkeen aktiivisille aikuisille suunnatut, puristettavissa ja huoneenlämmössä säilyvissä pakkauksissa olevat marja- ja hedelmävälipalat.
Orvola tunnustaa, että uusien tuotteiden haasteena on hyllypaikan määrittäminen.
– Tuotteita löytyy heviosastolta, hyllyjen päädyistä, valmisruokahyllystä, maitohyllystä. Aika näyttää, miten tämä uusi tuoteryhmä löytää paikkansa hyllykartoista. Vastaanotto on ollut niin positiivista, että laajennamme asteittain valtakunnalliseen jakeluun. Juuri nyt olemme saaneet lähialueen kauppoihin kolmannen tuotesarjan: runsasproteiiniset kasviskeitot.