Opiskelijoiden näkemyksiä liha- ja valmisruoka-alasta

Liha ja ruoka 1/2024  Teksti: Margit Närvä ja Matti-Pekka Pasto, SeAMK; Susanna Peltonen ja Tuija Pirttijärvi, HAMK ja Laura Vettenranta, Saarioinen Oy  Kuva: Shutterstock

Liha- ja valmisruoka-alan yritykset järjestivät opiskelijoille tammikuussa urapäivät yhdessä Hämeen ja Seinäjoen ammattikorkeakoulujen kanssa. Atria, HKScan, Saarioinen ja Snellman kertoivat opiskelijoille alan työ- ja uramahdollisuuksista. Ennen urapäiviä opiskelijat vastasivat vuosittaiseen ennakkokyselyyn, jonka avulla urapäiville osallistuneet yritykset saivat arvokasta tietoa siitä, mitä asioita työuransa alussa olevat opiskelijat odottavat työelämältä ja millaisena he näkevät alan tulevaisuuden.

Tässä artikkelissa esitellään tämän ennakkokyselyn tuloksia. Kyselyyn vastasi yhteensä 70 opiskelijaa, jotka opiskelevat joko Bio- ja elintarviketekniikan, Agri-food Engineering tai Restonomi (AMK) -tutkinto-ohjelmissa.

Mikä kiinnostaa alassa eniten?

Opiskelijoilta kysyttiin, mikä heitä kiinnostaa eniten liha- ja valmisruoka-alassa. Useimmiten mainittiin tuotekehitys, valmistusprosessit ja valmisruokiin liittyvät asiat. Tuotekehittämiseen liitettiin vastauksissa tuotanto eli opiskelijat näkivät tuotekehityksen olevan enemmän kuin resepti. Valmisruokiin kohdistuva mielenkiinto tuli esiin vastauksista eri lähestymisnäkökulmista, muun muassa terveellisyys ja erilaiset ruokavaliot. Teknologiset mahdollisuudet säilöntäaineiden sijaan kiinnosti opiskelijoita.

Vastaajia pyydettiin kertomaan, mitä tekijöitä he arvostavat liha- ja valmisruoka-alan työpaikassa. Vastauksissa korostui hyvä työilmapiiri, jonka mainitsi lähes kolmannes vastaajista (Kuva 1). Toiseksi eniten arvostettiin vastuullisuutta (noin joka kuudes vastaaja).

Kuva 1: Opiskelijoiden vastauksia kysymykseen siitä, mitä tekijöitä he arvostavat liha- ja valmisruoka-alan työpaikassa (mainintojen lukumäärä; kukin vastaaja sai mainita niin monta asiaa kuin halusi). Kuvassa on esitetty ne tekijät, joihin tuli vähintään 3 mainintaa.

Miten ruoka-ala muuttuu?

Opiskelijoita pyydettiin miettimään muutoksia, joita he näkevä ruoka-alan tulevaisuudessa. Vastauksissa (kuva 2) korostui käsitys siitä, että lihan määrällinen osuus kuluttajien ruokavaliossa tulee vähenemään ja kasvistuotteiden sekä uusien proteiinilähteiden osuus kasvamaan (30 mainintaa), erityisesti ympäristö- ja vastuullisuussyistä johtuen (17 mainintaa). Kasvua koko alalle ennakoi vain viisi vastaajaa, mutta valmisruokatuotteiden valikoimien kasvuun uskoi 14 vastaajaa, helppoutta korostaen. Muita mainintoja olivat lisääntyvä teknologia (9), terveellisyyden (14) ja laadun (3) korostuminen, uudet maut maailmalta (3) ja yksilöllinen tuotteiden räätälöinti (2).

Kuva 2: Opiskelijoiden vastauksia kysymykseen siitä, millaisia muutoksia he näkevät liha- ja valmisruoka-alan tulevaisuudessa (mainintojen lukumäärä; kukin vastaaja sai mainita niin monta asiaa kuin halusi)

Liha- ja valmisruoka-alan vastuullisuus?

Opiskelijoilta kysyttiin, miten he kokevat liha- ja valmisruoka-alan vastuullisuuden. Vastuullisuus koettiin tärkeänä. Suomalaiset opiskelijat toivat esille, että suomalainen ruoka on yleensä vastuullista. Vastuullisuuden osa-alueista mainittiin erityisesti ympäristövastuullisuus. Kotimaisen, lähellä tuotetun raaka-aineen käyttö, ruokaturvallisuus ja eläinten hyvinvointi nousivat myös esille. Keinoina vastuullisuuden kehittämiseen nähtiin hävikin vähentäminen, kuten sivuvirtojen hyödyntäminen ja kuluttajien tuottaman hävikin vähentäminen sekä erilaiset pakkausratkaisut. Vastauksissa mainittiin, että on hyvä, että kuluttajille on tarjolla myös ei-lihaa sisältäviä vaihtoehtoja.

Opiskelijat mainitsivat haluavansa tulevaisuudessa mieluiten tuotekehitykseen liittyviin tehtäviin (31), laatu- ja elintarviketurvallisuuteen (18), esihenkilö- ja johtotehtäviin (9), tuotannon suunnitteluun (4) ja pakkauskehitykseen (4).

Kyselyn perusteella voidaan huomata, että opiskelijat uskovat liha- ja valmisruoka-alan kehittyvän vastuullisemmaksi ja monipuolisemmaksi. He haluavat olla mukana kehittämässä alalle uusia tuotteita ja prosesseja.