Kuivalihakundi kasvaa vauhdilla

Liha ja ruoka 2/2023  Teksti ja kuvat Niina Jormanainen

Kuivalihakundi on kasvanut yhdeksässä vuodessa kotikeittiön kokeiluista yli 3 miljoonaa vaihtavaksi laitokseksi, joka työllistää Jokelan uudessa tehtaassa parikymmentä ihmistä. Tapasimme yrittäjä Timo Lahden, joka on mies menestyneen brändin takana.

Kuivalihakundin uudessa tehtaassa Jokelassa aamu alkaa kuivatusuunien tyhjennyksellä. Tehtaassa tuoksuu hyvältä, kun 18 tuntia uunissa kuivuneet naudanlihapalat ovat valmiita. Isäntä itse eli Kuivalihakundin vuonna 2014 perustanut Timo Lahti on edelleen tuttu näky tuotannon puolellakin, vaikka yhdeksässä vuodessa yritys on kasvanut niin, että nykyään yrittäjä voi keskittyä myös muihin töihin.

– Vielä kolmisen vuotta sitten minulta meni 90 % työajasta tuotannossa. Nykyään meillä on hommissa tuotannossa 12 osaajaa, mutta edelleen tuurailen sairaspoissaoloja säännöllisesti. Tuotanto on kuitenkin kaikista tärkein.

Timo Lahti on itseoppinut liha-alan ammattilainen. Mies kertoo, että kiinnostus kuivalihan valmistamiseen heräsi kalastusreissulla vuonna 2010, kun matkassa ollut kuivaliha ei ollut mieleen. Kotimatkalla mies kävi ostamassa kasvikuivurin ja katseli seuraavat päivät netistä videoita kuivalihan valmistamisesta. Pian kotikeittiössä pöhötti kuivuri yötä päivää, kun piti opetella yritys ja erehdys -taktiikalla, miten syntyy hyvää kuivalihaa.

Pikkuhiljaa Lahden kuivalihakokeilut niittivät mainetta kaveripiirissä, jossa todettiin, ”että ei tämä sinun kuivaliha enää ihan paskaa ole”. Lahti ajoi tuolloin työkseen kuorma-autoa ja päätti alkaa ansaita hiukan lisätienestejä kuivalihalla.

Ja siitä se sitten lähti. Kotikeittiö vaihtui vuonna 2014 ensimmäiseen 20 neliön tuotantotilaan. Parin vuoden päästä Kuivalihakundi muutti sieltä 40 neliön tiloihin, sitten jo 120 neliöön ja edelleen Hyrylään 350 neliöön ja nyt viime vuoden lopussa Jokelan uuteen 1500 neliön tehtaaseen.

– Kolme ensimmäistä vuotta pyöritin hommaa yksin. Sitten sain töihin Henrik Hertellin markkinointipäälliköksi, joka tosin oli minun laillani aluksi tuotannossa. Kun muutimme Hyrylään vuonna 2019, meitä oli viisi kundia, ja kun lähdimme sieltä viime vuonna, meitä oli 11 kundia ja 8 mimmiä, Lahti kertoo kasvun askelmerkkejä.

Korona mahdollisti nopean kasvun

Kuivalihakundi kuuluu korona-ajan menestyjiin. Kuivaliha on erityisesti retkeilijöiden suosiossa, ja niin kuin moni varmasti muistaa, retkeily oli hetken aikaa korona-ajan suosituin – ja melkeinpä ainoa mahdollinen – ajanviete.

– Ensimmäisenä koronavuonna 2020 meidän liikevaihtomme loikkasi 900 000 eurosta 2,1 miljoonaan. Silloin kuivalihalle tuli valtava kysyntä, kun porukka innostui retkeilystä ja varautumisestakin tuli arkipäivää. Meille korona toi myös rauhan kehittää tuotteita ja omaa organisaatiotamme, kun emme päässeet kiertämään messuilla ja tapahtumissa entiseen malliin. Niihin aikoihin saimme töihin myös myyntitykkimme Tanja Väisänen-Nimellin.

Eikä kasvu pysähtynyt koronaan, viime vuonna Kuivalihakundin liikevaihto oli 3,1, miljoonaa. Jokelan uusi tehdas antaa kasvulle loistavat puitteet. 1500 neliöön mahtuu tarvittaessa paljon lisää työntekijöitä, ja sitten jos sielläkin seinät tulevat vastaan, niin naapuritontille on vielä mahdollisuutta laajentaa. Juuri nyt Jokelaan haetaan viittä tuotantotekijää, ja tapahtumamyynnissäkin olisi paikka auki.

– Tehdas oli meille 2,2 miljoonan investointi, jolla saatiin muun muassa uusittua ja nykyaikaistettua konekantaa. Uuden tehtaan myötä saimme myös tuotantoon paljon kokeneita elintarvikealan osaajia, joilta olemme saaneet paljon arvokasta näkemystä. Meillä kuunnellaan tuotannon kehitysideoita herkällä korvalla. Henkilöstön osaaminen on meille mittava voimavara, ja Kuivalihakundiin ovat lähes kaikki tulleet juuri tuotannon kautta.

Kuivalihakundilla kuivataan 150 000 kiloa lihaa vuodessa. Eniten kuivataan nautaa. Possua ja kanaa valmistuu kerran viikossa. Sitten on esimerkiksi riistanlihasta kausituotteita ja pienempiä eriä lihatiloille sekä erikoiseriä Kuivalihakundin omaan verkkokauppaan. Kaikki mausteseokset tehdään itse ja lisäaineita käytetään vain vähän. Kuivalihakundin tuotteita  voi ostaa noin 1500 kivijalkamyymälästä ja Kuivalihakundin omasta verkkokaupasta. Myös ravintoloihin on myyntiä, jota kutsutaan Kuivalihakundin tyyliin ”välilihaksi”.

Jokelaan on suunnitteilla myös tehtaanmyymälä.

– Tehtaanmyymälä olisi tarpeen, sillä täällä käydään säännöllisesti oven takana kysymässä kuivalihaa. Ja kyllä sitä niinkin saa, mutta olisihan se myymälä nyt helpompi, joten suunnitteilla se on, vaikka sitten konttiin tuohon pihalle.

Karavaani kulkee

Yksi syy Kuivalihakundin nopeaan kasvuun on varmasti yrityksen näkyvyydessä, mitä hankitaan vuoden mittaan kymmenillä messuilla ja tapahtumissa niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Lahti kertoo, että heille on tärkeää olla helposti lähestyttäviä, hyviä tyyppejä ja tavata säännöllisesti ihmisiä. Viimeksi Lahti ja kumppanit viettivät kaksi viikkoa Saksassa Grüne Woche -messuilla.

– Saksasta tuli tosi hyvä myynti, ja lisäksi saimme muutaman saksalaisen jälleenmyyjäkontaktin. Reissun päätarkoitus oli kuitenkin selvittää, onko Saksan tapahtuma samanlainen kuin Suomen tapahtuma – ja kyllä on. Saimme myös hyvin markkinoitua meidän tuotteitamme ja verkkokauppaamme. Meillä on nyt jo jonkin verran vientiä Keski-Eurooppaan, ja sitä olisi tarkoitus jatkossa kasvattaa. Jenkkien, Jerkyn kuivalihan mekan, valloituksen olemme suunnitelleet viiden vuoden päähän, Lahti hymyilee.

Jokelan 1500 neliön tehdas on 2,2 miljoonan investointi, joka mahdollistaa Kuivalihakundin kasvun jatkossakin. Uusi tehdas on yrittäjä Timo Lahden itsensä suunnittelema. Nykyaikaisten tuotantotilojen lisäksi sieltä löytyy henkilökunnalle muun muassa kuntosali, sauna ja poreallas.

Huippusuosittu some

Messujen lisäksi Kuivalihakundi pitää asiakkaisiinsa tiiviisti yhteyttä somessa, ja yrityksen sometilit ovat todella suosittuja: Facebookissa Kuivalihakundilla on 15 000 seuraajaa, Instagramissa ja TikTokissa molemmissa noin 6000. Lahti kertoo, että varsinkin TikTokin videot tavoittavat hyvin, ja Kuivalihakundin suosituimpia videoita on katsottu jopa 350 000 kertaa.

– Paras some syntyy spontaanisti ja hyvässä porukassa. Jos alkaa miettiä liikaa, niin ei se onnistu. Meidän pääkuluttajaryhmämme ovat 25-45-vuotiaat miehet, jotka kalastavat tai retkeilevät, pelaavat ja juovat kaljaa, joten se näkyy myös somessa, Lahti nauraa ja jatkaa:

– Meillä puhutaan öriöri-lihasta, koska kuivaliha ja kalja sopivat niin hyvin yhteen. Ottaessa ruokailu saattaa unohtua eikä pieni suolapala tee pahaa. Paljon laitamme somessa omaa persoonaamme peliin. Meillä on somekanavilla tosi uskollisia seuraajia, joiden palautteen otamme vakavasti.

Toki kuivalihaa syövät muutkin kuin erämiehet. Lahti kertoo, että varsinkin messuilla tavataan uusia kohderyhmiä, ja alkuvuodesta tulee kyselypiikki sokerittomasta kuivalihasta, kun eletään laihdutuskuurien kulta-aikaa.

– Meiltä löytyy kyllä kokonaan sokeritontakin kuivalihaa, vaikka normaalissakin kuivalihassa on vain saman verran hiilareita kuin paprikassa.

Liha-alan hyvä yhteishenki lämmittää

Mutta palataanpa hetkeksi Jokelaan kuivalihauunin vierelle. Mikä Lahden mielestä on parasta kuivalihabisneksessä?

– Kyllä se on henkilöstö, jonka olen saanut vuosien varrella mukaan. Yksin pääsee vain tiettyyn pisteeseen asti. Mulla on koko ajan ollut toiveena saada yritykseen mahdollisimman paljon timanttista osaamista, että saadaan tehtyä useimmat hommat näiden seinien sisällä.

Yhdeksässä vuodessa liha-alan yrittäjä on oppinut suhtautumaan myös paremmin vastoinkäymisiin eikä ole omien sanojensa mukaan enää niin usein kiukkuinen. Tärkeää on ollut oivallus, että joihinkin asioihin voi vaikuttaa, toisiin ei. Pitää valita, mihin tuhlaa energiansa. Liha-alan yhteishenki saa Lahdelta kiitosta.

– Liha-alalla on mielestäni tosi hyvä yhteishenki ja toisia halutaan jeesata. Toki kauppaa tehdään, mutta hyvässä ja rehdissä hengessä. Olen nauttinut kuivalihan valmistamisesta ja Kuivalihakundin kehittämisestä alusta lähtien, ja nyt se on vielä hauskempaa hyvien tyyppien kanssa! Lahti lohkaisee.

Retkeilijän eväs

Retkeilijän eväänä kuivaliha on ehdoton. Lämpimässä säilyvä, kevyt tuote ravitsee hyvin välipalana, ja kuivalihasta syntyy myös mainiota retkiruokaa. Lahden oma suosikki on rehellinen lihasoppa.

– Ei kun vesi porisemaan ja lihat, potut, porkkanat ja sipulit sinne kiehumaan. Kun potut ovat pehmenneet, myös kuivaliha on jo tosi pehmeää. Eli ei tarvitse liottaa etukäteen, mutta jos oikein mureaa lihaa haluaa, niin sitten keittää aamulla termariin vedet ja laittaa lihat sinne päiväksi hautumaan.

Kuva: Kuivalihakundi

Lue myös: Liha käyttötarkoituksen mukaan